حکم قیام قبل از تشهد
|
سوال :
|
شخصی قبل از تشهد اشتباهاً قیام نموده است، پس از متوجّه شدن مینشیند و تشهّد میخواند، اگر کامل ایستاده باشد واجب است سجدۀ سهو بهجا آورد یا اگر نیمخیز هم شده باشد سجدۀ سهو واجب میشود؟
|
جواب : |
در هر دو صورت سجدۀ سهو مستحب است. |
|
|
بازگرداندن نیّت نماز
|
سوال :
|
بازگرداندن نیّت نماز، در حین نماز، از نماز قضا به نماز قضاي ديگر، مثلاً قضاي صبح به قضاي نماز مغرب، چه حکمی دارد؟
|
جواب : |
جايز نيست. |
|
|
کثیر السفر
|
سوال :
|
چند روز یک بار به سفر رفتن، انسان را کثیرالسّفر میکند؟
|
جواب : |
هر ده روز یک مرتبه. |
|
|
برخورد پیشانی دو بار به مهر
|
سوال :
|
اگر در سجده پیشانی دو بار به مهر بخورد، دو سجده حساب ميشود؟
|
جواب : |
اگر بدون اراده باشد، یک سجده محسوب ميشود. |
|
|
نيت نماز در هنگام تنگي وقت
|
سوال :
|
آیا در هنگام تنگی وقت نماز مثلا ده دقیقه آخر وقت، نیت نماز عوض می شود؟آیا باید حتما این نیت ذکر شود؟
|
جواب : |
بسمه تعالی
لازم نیست و نیت هم عوض نمی شودمگر وقت تمام شده باشد که باید نیت قضا کند. |
|
|
اضافه کردن به اذکار نماز
|
سوال :
|
بعد التحيّة و السّلام، استدعا دارم حكم عملكردهاي زير را بفرمائيد چه صورتي دارد؟
1) در اقامه بعد از گفتن «اشهد انّ محمّداً رسول الله» اضافه شود «و انّ عليّاً و فاطمة و اولادهما سيّما حجّة بن الحسن العسكري اولياء و حجج الله صلوات الله عليهم اجمعين».
2) تشهّد نيز اين گونه خوانده شود «الحمد لله اشهد ان لا اله الاّ الله وحده لا شريك له و اشهد انّ محمّداً عبده و رسوله اللّهمّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و انّ عليّاً امير المؤمنين».
3) بر اساس احايث نبوي كه حضرت علي را عين و نظير و نفس خود دانستهاند و همچنين آيه مباهله، آيا ميتوان گفت بعد از شنيدن نام علي صلوات واجب است؟
|
جواب : |
بايد نماز را طبق رسالههاي عمليه مراجع تقليد خواند و جلو افتادن و عقب افتادن از مراجع تقليد خيلي خطر دارد. |
|
|
نماز چشم بسته
|
سوال :
|
خواندن نماز با چشم بسته چه حكمي دارد؟
|
جواب : |
اشكال ندارد. |
|
|
تذکر به نمازگذار به جهت اشتباه در خواندن نماز
|
سوال :
|
اگر شخصي در اعمال عبادي مثل نماز مرتكب اشتباه ميشود، مثلاً در ركعت سوّم جماعت قبل از اينكه امام به ركوع برود اقتدا ميكند و حمد را هم نميخواند، يا تسبيحات اربعه را بلند ميخواند، آيا بر شخصي كه اين اشتباه را ميبيند لازم است به او بگويد؟
|
جواب : |
اگر مانعي ندارد بايد او را متذكّر كند. |
|
|
نماز بدون وضو
|
سوال :
|
اگر وقت نماز به قدري تنگ باشد كه وقت براي وضو و تيمّم نباشد، تكليف چيست؟
|
جواب : |
اگر ميتواند يك ركعت نماز را در وقت درك كند بايد تيمّم كند و نماز بخواند و اگر نميتواند بدون وضو و تيمّم نماز كند و آن نماز را هم بعداً قضا كند. |
|
|
اتمام وقت نماز در بين قرائت نماز
|
سوال :
|
اگر در بين نماز وقت نماز تمام شد، مثلاً در نماز صبح آفتاب طلوع كرد، نماز چه حكمي دارد؟
|
جواب : |
اشكال ندارد. |
|
|
نماز عصر در وقت کم
|
سوال :
|
اگر انسان خيال ميكرده يا احتمال ميداده يا گمان ميكرده كه فقط براي نماز عصر وقت دارد ولي بعد از خواندن نماز عصر بفهمد كه براي نماز ظهر نيز وقت داشته، نماز عصرش صحيح است؟
|
جواب : |
نماز عصر او صحيح است و اگر وقت دارد فوراً نماز ظهر را بخواند و گر نه قضاء آن را بخواند. |
|
|
فاصله دادن بين نماز ظهر و عصر
|
سوال :
|
چرا با اين كه حضرت علي در نهج البلاغه اوقات نماز را مشخّص كرده است و آنها را در پنج وقت تعيين كرده است و گفته است كه هر كدام را در وقت خودش به جاي آوريد و فتنهگر نباشيد، ما شيعيان بين نماز ظهر و عصر و همچنين مغرب و عشا را جمع كرده و با هم خواندن آنها را اشكال نميدانيم ولي اهل تسنّن هر كدام را در وقت خود خوانده و ميگويند پيامبر هم اين گونه ميخوانده و ما را مسخره ميكنند و ميگويند شما با اين كه اسم نماز، نماز عصر ميباشد ولي در ظهر ميخوانيد با اين كه خودتان نيّت نماز عصر ميكنيد، دليل اين حكم شيعه چيست؟
|
جواب : |
از روايات سنّي و شيعه فهميده ميشود كه نمازها را پشت سر هم ميشود خواند و پيامبر گرامي و اميرالمؤمنين هم گاهي ميخواندند و فتاواي سنّي و شيعه هم اين است كه بدون فاصله خواندن جايز است. |
|
|
خواندن نماز ظهر و عصر قبل از اتمام نماز جمعه
|
سوال :
|
در روز جمعه، آيا ميتوان نماز ظهر و عصر را قبل از تمام شدن نماز جمعه خواند؟
|
جواب : |
اشكال ندارد. |
|
|
نيت نماز صبح در صورت ندانستن طلوع آفتاب
|
سوال :
|
اگر در صبح نميدانيم آيا آفتاب زده يا نه، بايد نماز را به نيّت ادا بخوانيم يا به نيّت قضا؟
|
جواب : |
نماز را به نيّت ادا بجا آوريد، و اگر نه نيّت ادا و نه نيّت قضا بلكه به نيّت مافيالذمّه بجا آوريد بهتر است. |
|
|
تقدم نماز بر عزاداري عاشورا
|
سوال :
|
در وقت نماز روز عاشورا، نماز مقدّم است يا عزاداري؟
|
جواب : |
معلوم است اگر در وقت نماز براي عزاداران مقدور باشد، نماز بخوانند بهتر است. |
|
|
اشتباه بودن قبله مسجد
|
سوال :
|
اگر در مسجدي بعد از حدود بيست سال متوجّه شوند و نماز گزاران به يقين برسند كه قبله مسجد در حدود 35 الي 40 درجه با خطّ قبله حقيقي اختلاف دارد، تكليف نمازگزاران قبلي و حال چيست؟
|
جواب : |
نمازهاي قبلي صحيح بوده است و فعلاً بايد رو به قبله نماز بخوانند. |
|
|
دقيق شدن در درجه قبله مساجد
|
سوال :
|
نظر به قبله بعضي از مساجد دقيق نيست و گاه تا 45 درجه با واقعيّت اختلاف دارد:
1) حكم اين قبلهها چيست؟
2) آيا اصلاح وضع موجود ضروري است؟
3) تا چه اندازه بايد مسامحه كردو به حال اوّل باقي گذاشت؟
|
جواب : |
1) اگر محرز باشد بايد نماز را رو به قبله بخوانند.
2) ضروري نيست كه تفحّص شود بلكه بعضي اوقات مفاسد دارد.
3) 25 درجه اختلاف مانعي ندارد چون سمت كفايت ميكند.
چيزي كه بايد توجّه داشته باشيم اين است كه معمولاً ميان قبلههاي مساجد همه جا، بلكه ميان قبله نماها هم في الجمله اختلاف هست و چون سمت كفايت ميكند ، اين اختلاف در مساجد و در قبله نماها اشكال ندارد. |
|
|
نماز در هواپيما
|
سوال :
|
اگر كسي مجبور باشد در وسائلي مثل قطار يا اتومبيل و يا هواپيما نماز بخواند، با توجه به لزوم رو به قبله بودن تكليف چيست؟
|
جواب : |
قبله ساقط است. |
|
|
لباس نمازگزار
|
سوال :
|
در مسأله 663 مرقوم فرمودهايد: «اگر با پولي كه خمس يا زكات آن را نداده، لباس بخرد احتياط آن است با لباس نماز نخواند». و از مسأله 1364 استفاده ميشود كه تصرّف در مال متعلّق خمس جايز نيست. با توجّه به «احتياط» مذكور در مسأله 663 كه ظاهراً احتياط وجوبي است، كسي كه اصلاً خمس نداده و بعد از چند سال با حاكم شرع مصالحه ميكند، نماز و حجّ و ديگر اعمالش كه با عين متعلّق خمس انجام داده و باطل بوده است، چه وضعيّتي پيدا ميكند؟
|
جواب : |
گذشتههاي او اعاده و قضا ندارد. |
|
|
نجس بودن اجزاء مصنوعي بدن
|
سوال :
|
آيا نجس بودن پاي مصنوعي در نماز مشكلي دارد؟
|
جواب : |
اشكال ندارد. |
|
|
1 2 |